tirsdag 17. desember 2013

Betonggulv

Betong er et materiale som gjerne ikke er forbundet med å ha som gulv i huset. De siste årene har vi imidlertid sett at flere velger å anvende betong i interiøret, slik også bildene fra Pinterest viser. Ikke bare på gulvet, men også i baderomsinnredningen, som benkeplate og som peis. Dette gir gjerne et moderne og industrielt uttrykk. 

Det krever en del arbeid å få lagt betonggulv, i tillegg er det kostbart å få slipt og polert det. Men da har du til gjengjeld et gulv som nesten ikke trenger vedlikehold, og som er tilnærmet evigvarende. Så om man ser langsiktig på det, så vil ikke betonggulv være dyrere enn mange andre gulv. I tillegg tåler det hard bruk, og dersom det skulle bli en sprekk eller to, er det fullt mulig å få dette reparert. Den store ulempen slik jeg ser det, er at det er veldig hardt. Dersom noe skjørt faller ned på det, er det stor fare for at dette knuses. Det er heller ikke mykt å gå på, så det er kanskje ikke det beste gulvet for de minste. 
Hvitt, tre og betong er en kombinasjon jeg liker veldig godt. Det er enkelt og stilrent og skaper tilsammen en rolig og harmonisk enhet. Planen er å innrede baderommet i denne retningen. Jeg kommer sannsynligvis ikke til å velge betong på gulvet, men heller gå for grått belegg - eventuelt grå flis. Resten av huset vil ha innslag av disse elementene, men for å myke opp interiøret vil jeg også trekke inn noen fargeklatter, samt at vi skal ha panel på en del vegger. 

Nå skal jeg og Jonny straks gå i gang med rydding av kvisten. J startet med kråkereiret i går, og i kveld må vel jeg også til pers. Vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt å bruke denne etasjen til noe, men nå har vi fått en lys idé om å lage et loftrom ut av det. Det har alle fall  potensiale til å bli utrolig stilig, med sine gamle stokker, skråtak og tregulv. Men før vi legger noen mer konkrete planer, må vi høre hva håndverkerne har å si om saken. Det er ikke alltid mine underlige visjoner lar seg gjøre i det virkelige liv. I alle fall ikke uten merarbeid og en god slump ekstrakostnader. Men oppdateringer vil nok komme om saken.  

Vi ses!




2 kommentarer:

  1. Herlige og inspirerende bilder ;-)

    Ha en super kveld og en riktig god natt!

    SvarSlett
  2. Dere vet det sikkert, men jeg har forstått det sånn at det må være plass til et "lag" med kald luft over det som er isolert. I bryggerhuset her løste vi det med voksa pappplater som ble stiftet 5-10 cm fra yttertaket i skrådelen og at taket var lektet ned på midten.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...