onsdag 15. mai 2013

Lister: glatte eller profilerte?


Når nytt hus skal bygges, eller som i vårt tilfelle - totalrenoveres, er det utallige ting som skal kjøpes inn. Ting man gjerne på forhånd ikke har tenkt må kjøpes inn. Her om dagen kom jeg plutselig på at jeg måtte bestemme meg for hvilken type lister som skal være i huset. Jeg skriver "jeg" her, da jeg stort sett får et snøft fra J når jeg spør om slike detaljer i huset. Hadde det vært opp til ham, hadde vi sannsynligvis dratt til nærmeste byggvareforretning, og deretter kjøpt listen som lå nærmest utgangen. Han har ikke helt forstått greia med "all in the details" :D 

Det er mange typer lister å velge mellom (muligens alt for mange...), både glatte og profilerte. Jeg har enda ikke bestemt meg for hvilken type vi skal gå for. Ønsker vi et mer minimalistisk preg som glatte lister gjerne gir eller vil vi bevege oss mer mot den fornemme stilen med store lister? Fordelen med sistnevnte er at de ser veldig elegante ut, samtidig som de skaper et hjemmekoselig preg. Samtidig er jeg redd for å gå lei av disse. Jeg ser også for meg at profilerte lister er gode støvsamlere. 

Fordelen med glatte lister er at de er stilrene, enkle og tidløse. De er sannsynligvis også ti ganger billigere enn den profilerte slektningen. Ulempen? At det kan bli et kjedelig og upersonlig uttrykk. 

Retningen jeg på nåværende tidspunkt trekkes mot, er glatte store lister over hele huset. Muligens med helt enkle profiler rundt dører og vindu. Jeg tror kanskje dette passer best med den nøkterne trønderske stilen.

Ha en flott kveld videre!

1 / 2 / 3 / 4 / 5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...