tirsdag 16. april 2013

Egeninnsats

Underveis i totalrenoveringen av huset vårt, er planen at vi skal skal legge ned en god del egeninnsats. Det første vi begynner med, er å rive bordkledning og det lille huset har av isolasjon. Denne innbydende oppgaven tenker jeg og Jonny (eventuelt andre frivillige) at vi skal  begynne med i slutten av mai.

Vi vil også bidra med saging, oppmåling, isolering og ikke minst - bortkjøring av avfall og rydding. Videre i prosjektet, vil nok også maling og panellegging være oppgaver som er overkommelige for oss nybegynnere. Det er imidlertid mange områder vi ikke har kompetanse på, som for eksempel rørlegging, elektrisitet og en god del snekkerarbeid. Her vil både fagfolk og familie bistå.

Samtidig vil jeg tro at vi lærer mye underveis, slik at vi kan legge ned egeninnsats også på ting jeg i dag knapt vet hva er. Bare nå i planleggingsfasen har jeg lært utrolig mye. Dersom noen hadde spurt meg hva U-verdi, TEK 10, gulv-åser eller svill var for noen måneder siden, ville jeg ikke vært i nærheten av å ha peiling. Svill ville jeg med stor sannsynlighet tippet til å være en fugl.

Å legge ned mest mulig egeninnsats er svært kostnadsbesparende. Samtidig skal vi også ha et liv ved siden av jobb og oppussing, så ut i fra mitt ståsted er det verdt å bruke en god slump av budsjettet på arbeidskraft. Uten denne hjelpen er det ikke en umulighet at vi ville endt opp som Sinnasnekker'n sitt neste prosjekt.
 /1/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...